După ce am văzut
propunerea drastică a francezilor, de a interzice în anumite
zone maşinile produse înainte de 2000, iată că descoperim un alt
plan, la nivel european, propus chiar de Comisia Europeană:
până în 2050, oficialii EU doresc să interzică maşinile cu
motoare convenţionale diesel şi pe benzină în oraşe.
Adică în 40 de ani de acum înainte ar trebui să asistăm la
dispariţia completă a maşinilor de astăzi în oraşe. Pentru moment,
propunerea de interdicţie se limitează doar la nivelul oraşelor,
dar nu este greu de intuit că, în cazul în care propunerea
nu va întâmpina o prea mare rezistenţă, interdicţia ar putea fi
extinsă şi la alte zone.
Conform oficialilor EU, un astfel de plan ar ajuta
Europa să-şi scadă emisiile de CO2 şi dependenţa de
petrol cu până la 60%. Ceea ce sună foarte bine pentru
ecologişti, relativ bine pentru populaţie şi destul de rău pentru
cei din industria petrolului, nu-i aşa? Totuşi, avertismentele
privind subţierea stratului de ozon nu pot fi ignorate, poluarea
auto având o contribuţie importantă la degradarea acestuia.
În plus, Siim Kallas, vicepreşedintele Comisiei Europene şi
responsabilul pentru problemele de transport, mai vine cu un plan:
călătoriile pe distanţe de până la 300 km să nu mai fie
realizate cu maşinile personale, ci cu mijloace de transport în
comun, de preferat trenuri. Ceea ce, bineînţeles, ridică
mari semne de întrebare.
Siim Kallas încearcă să apere această idee radicală, spunând că
planul EU nu este nicidecum un atac la mobilitatea
personală. El cere oamenilor să îşi schimbe perspectivele
şi să îşi adapteze modul de gândire la cerinţele noi ale unui
sistem de transport competitiv şi eficient pe plan european.
Planul Comisiei Europene, de reducere a emisiilor poluante, mai
prevede ca, până în 2030, cel puţin 50% dintre maşinile
care circulă pe Bătrânul Continent să aibă emisii zero. De
asemenea, până în 2020 oficialii doresc să reducă la jumătate
numărul de accidente de pe şoselele şi autostrăzile europene, până
în 2020, iar în 2050 acestea să ajungă aproape de zero.
Nu în ultimul rând, Comisia Europeană mai vorbeşte de o
reţea europeană de transport integrată „Single European Transport
Area”, menită a lega în modul cel mai eficient
principalele obiective, cum ar fi aeroporturile şi gările de
reţelele de transport din metropole.